Od pastelky k tužce

NA SPRÁVNÉM SEZENÍ A DRŽENÍ PASTELKY/TUŽKY ZÁLEŽÍ!

RADY MÁME ODBORNÉ A TAKOVÉ JAKO NENÍ PSÁNO OD 50. LET 20. STOLETÍ

 

SPRÁVNÉ SEZENÍ POPIS: Po nákupu každého z našich sešitů uvidíte obrázkové schéma správného sezení a držení psacího prostředku na prvních stránkách.

 

  • Popis slovní najdete v Metodickém Průvodci online po zakoupení setu pracovních sešitů

 

TIPY: Dětem s příznaky ADHD můžeme ponechat sezení dle jejich pohodlí  

Jako dospělí pomůžete formou hry dítěti, že mu sezení předvedete třeba i humorným stylem, JAK SE NESEDÍ :)

Doporučení: V případě, že dítě cítí potřebu použít levou ruku ke kreslení, nenutíme dítě jinak.

Upozornění: Vždy na počátku před a během aktivního kreslení/psaní

kontrolujeme správné sezení dítěte a držení tužky i formou hry.

                                                                                                                                            

SPRÁVNÉ DRŽENÍ TUŽKY:

TIP: schéma správného sezení a držení psacího prostředku je zobrazeno vždy na prvních stránkách pracovních dvojlistů.

            PRAVÁCI:

  • Popis slovní najdete v Metodickém Průvodci

* Držení pastelky/tužky cvičíme během kreslení celého sešitu průběžně

**TIP: Dospělí si mohou vymyslet inspirativní hru

 

             LEVÁCI:

  • Popis najdete v Metodickém Průvodci

*Držení pastelky či tužky cvičíme během kreslení celého sešitu průběžně

**TIP: Další informace: https://www.levactvi.cz/literatura-o-levacich

 

Psací činnost je pro dítě v předškolním věku velmi náročným procesem. Při psaní dítě musí zapojovat všechny smysly a současně pohybovou motoriku. Proto pro usnadnění této aktivity je potřeba dodržovat základní ergonomické návyky spojené s určitými podmínkami:

 

STOLEK: Nejlépe, když má dítě svůj samostatný stoleček. Upevníme stůl, aby se nekýval. Můžeme vždy vyklidit část velkého stolu doma. Případně vytvoříme celý pevný prostor pro dítě tak, aby vědělo, že je to důležité pro Vás i pro něj. Bude se cvičit v kreslení a jednou z něj bude školák. Naučí se používat tužku, aby mu šlo psaní perem už od začátku školy co nejlépe. 

ŽIDLE: Doporučujeme nejezdící židli bez koleček. Židle by měla odpovídat výši stolku potažmo výšce dítěte. Nevhodné jsou vysoké židle pevné pro dospělé se stolem pro dospělé a doplnění židle několika polštáři.  Inspirujte se naším obrázkem správného sezení v Metodickém Průvodci.

VÝBĚR BAREV: Barvy upevňujeme ve znalostech dítěte ve škále základních barev. Postupně můžete přibírat nové. V dnešní době jsme zaznamenali při vstupu do prvních tříd i dotazy na specifické barvy jako meruňková, brčálová apod. Z doplňování barev vycházejte vždy z návrhů dítěte a přibírejte postupně škálu rozšířených barev především u dětí, které již půjdou do školy následující školní rok.

PASTELKY: Z důvodu gramáže papíru, na který jsou dvojstránky tištěné, doporučujeme pastelky a nikoliv fixy. V dnešní době seženete dobré šestihranné, případně trojhranné pastelky. Duhové pastelky raději nekupujte pro malování do těchto dvojlistů. Potřebujeme dítě naučit barvy poznávat a pojmenovávat jednotlivě.

Doporučení: Čím mladší dítě, tím větší pastelku potřebuje. Je to proto, že… najdete v Metodickém Průvodci.

Shrnutí

Při těchto psacích cvičeních se mohou odhalit i různé vady ve vnímání jako jsou oční vady, barvoslepost, dioptrie či další, které jste doposud u dítěte nevnímali.

Na to, jak pozitivně připravené dítě usedá ke svému stolu, velmi záleží. Dáváte tím dítěti základ na celý život pro jejich kreativní konání svých představ, svého vyjadřování a veškerých budoucích činností.

 

ZLEHKA, VESELE, HRAVĚ

 

====================================================================